-Allsang: Det stikk motsatte av millionsluk

Mesteparten av mitt voksne yrkesliv har jeg arbeidet med å markedsføre det firmaet jeg en gang var med og startet. Kostnadene til den virksomheten ble ikke ikke sett på som en utgift, men som det begrepet vi kjenner fra selvangivelsen, “utgift til inntekts ervervelse”.

Og jeg må innrømme at jeg synes det er noe merkelig at det igjen settes inn et korstog mot “Allsang på grensen”, og jeg skal i dette innlegget forsøke å forklare hvorfor.

Jeg tør innledningsvis påstå at vi må tilbake til svenskekongen Karl 12. for å finne tilsvarende markedsføring av Halden på utsiden av byens grenser, som det “Allsang” har bidratt til. Hvis noen mener noe annet i mellomtiden har satt Halden mer på kartet, ser jeg frem til å få vite hva det skulle være,  i løpet av de 300 årene som er gått siden Kungen falt i kamp på Fredriksten.

De fleste kommuner har et markedsføringsbudsjett. Vi bruker vårt på ca 2,4 mill (ca 600.000 går til lag og foreninger) til å få 14 TV programmer (med repriser) med flott og positiv Haldenreklame i Norge og 7 i Sverige. Fredriksten festnings Magne Rannestad forteller at når turister kommer dit, så er det ikke hvor Karl 12. falt de spør om, men hvor Allsang blir spilt inn.

Det er lett å ta ting for gitt. Også utviklingen i byen vår. Vi skal ikke lenger tilbake enn ti år, så var gjestehavnen død, og stort sett det eneste serveringsstedet på Sydsiden den gang var Måka på den gamle buss-stasjonen. Dette er ikke bare Allsangs fortjeneste, men det dro igang noe som gjorde at vi idag også har et mye bedre omdømme der ute enn dengang og at vi haldensere er mer stolte av byen vår nå.

Hva får så Halden igjen for satsningen, siden jeg kaller det “utgift til inntekts ervervelse”?

Norway Convention Bureau, som er det firmaet som beregner verdiskapningen for de fleste norske arrangementer, kom for to år siden med sin vurdering av verdiskapningen i Halden som følge av Allsang, og presenterte bl. a. disse tallene:

Antall besøkende                    17584

Verdiskapning i Halden           27,2 millioner

Antall overnattingsdøgn.        34 686 (hotell 10591, hytte/leil 3440, camping/bobil 13760 og privat 6895)

Tistasenterets leder Britt Bratlie oppgir at de stort sett har samme omsetning i juli, når mange haldensere er på ferie, som i desember. Dette er isolert sett en enorm utvikling, for det norske kjøpesenteret som ligger nærmest Sverige og Nordby. Og den har ikke kommet av seg selv.

Eier og driver av Fredriksten hotell, Knut Johansen, er helt klar på at uten Allsangs suksess med påfølgende turiststrøm til Fredriksten (har økt med 50% på disse årene), så ville det ikke vært noe hotell på festningen i dag. Og nå er det 17-18 årsverk der, fordelt på 25 mennesker. Bare i dette firmaet. Og jeg må minne om at alle skatter til Halden.

Og ringvirkningene stopper ikke der. Hverken “Farmen”, “Farmen kjendis”eller “Grenseland”, alle på TV2, ville vært spilt inn her uten “Allsang”. Også “Norges beste brannmann” på TV3 kom som følge av dette programmet, for de som produserte det jobbet tidligere med “Allsang”. Bare under innspillingen av “Grenseland” bodde det 30-40 personer i Halden i flere måneder.

Og jeg må litt spøkefullt legge til at selv Tom Skjeklesæter kan takke “Allsang”, og de som jobber der, for at han fikk en liten rolle i “Farmen kjendis”. For de har en finger med i alle disse produksjonene. Halden har som et av sine viktige politiske mål at vi ved å bli “arrangementsbyen” skal skape 200 arbeidsplasser innen arrangement og reiseliv. Det er fullt mulig og realistisk, men da må det markedsføring til. Og vi altså bruker det budsjettet på Allsang.

Hvis noen mener vi kan få en større markedsføringseffekt ved å bruke annonser, radio eller nettet for den summen vi når 4-500.000 mennesker i Norge, hver uke,  7 uker på rad, og Sverige for, vil jeg gjerne få vite hva det kan være? For jeg kan ikke se et alternativ…hvis vi vil være synlige på utsiden av byens grenser. Og om vi skulle finne et slikt alternativ, vil vi uansett miste omsetningen som så mange tilreisende legger igjen i byen.

For 70% av de som kjøper billett til “Allsang” kommer ikke bare fra utsiden av Halden, men fra utsiden av Østfold. De flyr hit fra Troms, Finnmark, ja, til og med fra Svalbard og det resulterer i de store overnattings-tallene som jeg presenterte innledningsvis.

Vi sitter altså ved siden av en stor lakseelv. Som i Stockholm og “Allsång på Skansen”, hvor det nå er ventetid på flere år for å få billett. I Halden tar imidlertid få frem fiskestangen av den grunn. Hvis denne turiststrømmen, og Haldens synlighet blir borte, ja, så får vi den aldri igjen.

Så i stedet for å motarbeide et av landets aller mest kjente arrangement, som er blitt en merkevare, som enkelte gjør, noe som vanskeliggjør både det å få nasjonale sponsorer og trygg langsiktig drift, burde debatten heller handle om hvordan vi skal få mest mulig igjen og, ikke minst, hvordan ta vare på ringvirkningene av den store turiststrømmen vi endelig har klart å skape i Halden ?

Hvordan skape varige ringvirkninger ? Hvordan skal vi få alle tilreisende til å spre det glade budskap om Halden og hvordan skal vi få mest mulig butikk ut av å være Norges TV-kommune, ja, mest synlige kommune, en fantastisk synlighet som alle andre norske kommuner misunner oss?

DET er det debatten i mine øyne burde handle om.

Jeg vil avslutte med å skrive at min yrkeserfaring på dette området kan sammenfattes til følgende:

Det er mye enklere og billigere å ta vare på og utvikle en eksisterende kunde enn å skaffe en ny.

Thor Edquist

Ordfører

 

Les også:

Millionsluket Allsang

Kommentarer

kommentarer