– Bli med på MOOC-konferanse!

13. april holdes den tredje nasjonale MOOC-konferansen ved HiØ. Magnus Nohr vil ha med flest mulig.
Foto: Mari Kristine Buckholm/Høgskolen i Østfold

– Målgruppa for konferansen er alle som jobber med nye undervisningsformer ved universiteter og høgskoler i Norge, forteller initiativtaker Magnus Nohr.
Det er plass til cirka 130 deltakere, og fortsatt er det ledige plasser.

Uhøytidelig «unconference»
– Dette er ganske annerledes i forhold til en vanlig konferanse. Dette er relativt innovative mennesker, så vi har snudd hele konseptet på hodet og laget noe vi kaller en «unconference». Kort fortalt betyr det en mye løsere snipp. Det vil si at det er basert på en samtale mellom salen og eksperter. Man lærer best om man er medvirkende i prosessen, påpeker Nohr.

Han håper alle som kan, melder seg på konferansen, som holdes i Remmen Kunnskapspark.
– De som utgjør ekspertpanelet, er alle i Norge som har gjennomført MOOC-er i løpet av de siste to og et halvt årene. Mange lever av å selge nettstudier. Vi lever av å gi dem bort.

Opprinnelig fra USA
MOOC står for Massive Open Online Courses, med andre ord nettstudier.
– MOOC er egentlig en slags nettundervisning. Det er et hype-ord som er trukket mye fram i det siste. Vi har kastet oss på bølgen. Vi kunne kalt det nettstudier, men da hadde vi ikke hatt like mange studenter, tror Nohr.

– Konseptet kommer opprinnelig fra USA, fra de store eliteuniversitetene. Kjennetegnet ved MOOC-ene er at det er ekstremt mange studenter med. De største i verden har over 200 000 kursdeltakere, forteller høgskolelektoren. Og legger til:
– I Norge kan vi nok ikke påberope oss å være så massive som M-en står for, men jeg skal kunne lage et nettstudium som kan takle å ha 30 studenter like godt som 1000 studenter. Da gir det sine utfordringer.

Åpent for alle
Man skiller mellom MOOC-er som gir studiepoeng og MOOC-er som «bare» gir kunnskap.
– Mange av MOOC-ene verden over er basert på å gi kunnskap og et kursbevis, mens i Norge har vi en modell der mange av MOOC-ene faktisk gir studiepoeng, forklarer Nohr. Han poengterer at slike nettstudier skal være åpne for alle som er interesserte.

– O-en står for Open. Det vil si at det skal være fritt tilgjengelig for alle. Det er en veldig delingskultur som går og gjelder. Det er «sharing is caring»- og «creative comments»-mennesker som driver med dette.

Erfaringsutveksling
Til konferansen ønsker Nohr å samle alle i Norge som er interesserte i å lære mer om MOOC-konseptet.
– For erfaringsdeling og danning av nettverk, understreker initiativtakeren. Han regner med at det kommer folk fra hele landet.

– Men vi er litt usikre på hvor mange som vil ta turen helt ned til Halden, som er ganske langt utenfor allfarvei i forhold til hvor slike konferanser vanligvis blir arrangert. Det er veldig spesielt at det blir arrangert ved Høgskolen i Østfold, sier han.

De to foregående nasjonale MOOC-konferansene har begge blitt arrangert ved Universitetet i Oslo. Det er Høgskolen i Østfold og Norgesuniversitetet som arrangerer konferansen.

Best i Norge
Nohr har selv undervist MOOC-er i 2014, 2015 og nå i 2016, som er grunnen til at han tok initiativ til å holde MOOC-konferansen ved HiØ.
– De to MOOC-ene vi holdt i 2014 og 2015 var de største i Norge i forhold til studiepoengsproduksjon. Vi er større enn MOOC-ene til NTNU og UiO. Det er ganske spesielt, påpeker han. Interessen for MOOC-er i Norge blir stadig større.

– Det er veldig mange universiteter og høgskoler som kommer med det nå. MOOC er «in» og har enormt mye studenter i forhold til ander nettstudier. Og det er gratis, understreker Nohr.

– Under konferansen vil vi dele suksesshistoriene våre, fortelle hvorfor vi har fått det til, avslutter han.

Artikkelen er levert av HiØ v/ Mari Kristine Buckholm. 

Kommentarer

kommentarer