Krimforfatter med Netflixmetoden

Det var under pappapermisjonen på Korsika i 2011 at krimromanideen hans tok form. Det fortalte krimforfatter Ingar Johnsrud (44) til ivrige tilhørere på Halden bibliotek 19. april.

Sittende avslappet på en limegrønn biblioteksstol, med et glass vann innen rekkevidde, tok den tidligere VG-journalisten kriminteresserte Haldensere med på en reise. Hvordan blir man egentlig forfatter? For Ingar Johnsrud startet det hele med Knutbysaken i Sverige.

Som VGs korrespondent i Stockholm tilfalt det ham å bli kjent med menneskene og miljøet i den lukkede sekten i Knutby. Flere uker på rad satt han i rettssalen i Uppsala og opplevde resultatet av maktmisbruk, hjernevasking og brennende tro på nært hold – og han rapporterte hjem til Norge. Hele tiden med en erkjennelse av at virkeligheten ofte overgår fantasien, når det kommer til de bisarre detaljene.

Netflixmetoden

For syv år siden hadde familien Johnsrud muligheten til å tilbringe 5 uker på Korsika, i forbindelse med pappapermisjonen til Ingar. Og det var her skrivekløen for alvor kom. Med bena i svømmebassenget og et rødvinsglass i hånden spurte Ingar seg selv: Hva vil jeg lese en bok om? Jo, den må ha spenning. Det må være krim, med en politietterforsker som leder saken. Og så må det spes på med politikk, korrupsjon, gjerne litt historiske linjer og ikke minst sex.

Ingar Johnsrud kaller dette for Netflixmetoden. Spør hva folk vil ha, bland det godt sammen og server det.

Trilogi

I Ingar Johnsruds tilfelle ble det ikke bare en bok, men tre. Wienerbrorskapet fra 2015, Kalypso fra 2016 og Korset, som kommer i juni 2018. Faktisk leverte den suksessfulle forfatteren inn andrekorrekturen på Korset samme dag som han var på besøk på Halden bibliotek.

Ingar Johnsrud mener krimsjangeren er et trygt sted å starte for en forfatterspire, fordi det er så mange regler man må forholde seg til. Det må skje et drap, gjerne blodig. Vi må lure på hvem som gjorde det, og hvorfor. Så er det opp til forfatteren å spre mistanken på flere involverte, og også skape spenning i karakterenes liv, både på jobb og privat. Det er tradisjon for å spille på de mørkere sidene ved sosialdemokratiet, i skandinavisk krimlitteratur. Ingar Johnsruds bøker er intet unntak.

Ingar Johnsrud signerer bøker. Foto: Gunn Helene Arsky.

Tydelige karakterer

Det er politimannen Fredrik Beier og hans kvinnelige kollega Kafa Iqbal som har hovedrollene i trilogien. De er rake motsetninger. Iqbal går fra å være en blankpolert, perfekt politikvinne i første bok til å avsløre en mørk hemmelighet i tredje bok. Beier oppdager noe om seg selv og familien hans, som rokker ved synet han har på seg selv – og også rundt skyldfølelsen han bærer på helt fra første bok.

Og som Ingar Johnsrud sier – det er viktig å tegne tydelige karakterer. Det er personene man husker, ikke hvilke ting som skjer i boken. Han sammenlikner det med å koke suppe: Du må ut i den virkelige verden og sanke gode råvarer. Så må du koke det ned – ikke bare ha på vann. Kok det kraftig ned, spe på med krydder og fantasi – og så har du en dampende spenningsroman.

Chips og dipp med Jennifer Lopez

Som korrespondent i Stockholm fikk Ingar Johnsrud møte mange kjendiser, men noe av det mest minneverdige var å dele en skål chips og rømmedipp med Jennifer Lopez. Men nå, tre bøker etter og utgivelser i 20 land, er det kanskje JLo som bør være starstruck av å ha møtt Ingar Johnsrud?

Tekst og foto: Gunn Helene Arsky.

Kommentarer

kommentarer