Lovendring krever nye kassasystemer

Alle forretningsdrivende som bruker kassasystemer må oppgradere systemene, eller kjøpe nytt innen 1. januar 2019.
Tekst/foto: Per-Kr. Aasen, Næringsliv Østfold
T
oppbilde: Daglig leder Jørn Emil Fjeldvik, IT-konsulent Daniel Hansson, leder for bedriftssenteret Frode Zeylon og salgskonsulent Freddy Mathisen står klare til å møte pågangen fra bedrifter som nå må bytte til datakasse.

– Vi er godt forberedt på pågangen som vil komme framover i 2017 og 2018, sier daglig leder Jørn Emil Fjeldvik i Datatjenesten AS i Halden. De overtok i fjor agenturet for Sharp kassasystemer i Østfold og har allerede levert de første løsningene.

– Alle nyetablerte virksomheter som kjøper kassaløsninger i dag må velge en datakasse som oppfyller lovkravene. Vi har ikke lov til å selge noe annet enn det. Vi vil også oppfordre de fleste til å tenke på en oppgradering eller utskifting allerede nå, da det trolig blir kjempepågang og sannsynligvis ventetid hvis alle skal handle på høsten 2018. For de fleste er det ingen stor investering, da vi leverer systemer på leasing, og mulighetene de nye systemene gir gjør at det vil være en fornuftig og tidsbesparende løsning for de aller fleste, sier Fjeldvik.

Velprøvde løsninger

Sharp ligger helt i front når det gjelder utvikling av kassasystemer. Programvaren er utviklet i Sverige, som innførte en lignende lovendring for noen år siden.

– Det betyr at de løsningene vi leverer både er velprøvde og godt utviklet allerede. Standardløsningen kan bygges på med en rekke spennende og arbeidseffektive moduler, sier IT-konsulent Daniel Hansson. Han jobbet med systemene under innføringen i Sverige og kjenner både kundenes behov og de aktuelle løsningene inngående.

– Selv om de norske kravene ikke er identiske med de svenske, er grunnløsningen den samme.

Frigjør mye tid

Løsningene fra Sharp er spesielt gunstige for små- og mellomstore bedrifter innenfor handels- og servicenæringen, sier leder for bedriftssenteret hos Datatjenesten AS, Frode Zeylon. – Frisører driver ofte egne virksomheter i felles lokaler, og de kan faktisk dele på én og samme kassaløsning. En butikk kan for eksempel integrere varelagerkontroll, kunderegister og elektronisk fakturasystem og dermed frigjøre mye tid fra administrativt arbeid. Det samme gjelder for restauranter og spisesteder der løsningen kan omfatte alt fra bordreservering og personalregistrering til gavekortløsninger og betaling ved bord, sier Zeylon.

Fri support

– Markedet vårt er hele Østfold, der Sharp har flere hundre kunder allerede. Vi ønsker i tillegg å ta nye markedsandeler, da vi har stor tro på systemene. Det pågår stadig utvikling, blant annet mulighet for betaling med Vipps og en app som åpner for booking direkte til kassaløsningen, sier salgskonsulent Freddy Mathisen. Han legger til at Sharp har fri support 365 dager i året på sine systemer. Du får med andre ord alltid hjelp når du trenger det.

 

Kommentarer

kommentarer