Oliver er i rute

Det er hektisk aktivitet i alle rom på Fredrikshald teater lørdag ettermiddag, første kostymeprøve for musikalen Oliver er i gang.

Det er folk over alt. I et rom sitter musikerne og øver, i et annet er det noen som synger. På scenen løper lysmannen frem og tilbake, og det myldrer av barn. I foajéen går det ustanselig i døren.

-Vi er gang, sier produsent og regiassistent Catharina Heide Amundsen over hodet på noen barn som løper mellom oss.

Så må hun flytte seg til side, for ikke å bli rent ned av noen som kommer bærende på en benk.

Inne foran scenen rigges det klart til prøve. Her gjelder det å holde seg langs veggene når man ferdes rundt.

-Vi er definitivt rute, sier Juleselskapssjefen sjøl, Veronica Mittet.

Veronica tok over Juleselskapets scepter fra Caroline Rolstad i fjor sommer. Det er neste generasjon som nå inntar styrerollene, og de fleste i styret har stått på scenen i tidligere oppsetninger.

-Dette har vi jobbet mot i halvannet år, forteller Veronica, og endelig har vi flytta inn i teateret. Det har vært en lang prosess. Vanligvis begynner vi å øve i august med Juleselskapet, i år har vi holdt på siden april! Men det blir kjempebra. Juleselskapet er kompetent amatørteater!

Her danser noen av de trettito barna i musikalen “Oliver”.

Ålreit å være skurk

Siv Stang sitter i salen og betrakter kaoset i teateret. Hun har lagt fra seg Mester Erik og rollen som Nille i Jeppe på Berget siden sist, nå skal hun spille småslem begravelsesagentfrue i Oliver. Lars Hammer er begravelsesagenten. Siv synes det er ålreit å være skurk på scenen.

-Jeg og Lars Hammer er gode skurker sammen, sier Siv, vi har jo spilt heksa og greven i Reisen til Julestjernen også. Det er veldig mye å spille på i de onde rollene. Men man må finne det komiske i rollen og ta frem dette, for å avvæpne det skumle litt. Ellers vil jo alle barna forsvinne ut av salen!

Frank Skovrand synes også skurkerollen er artig. Han spiller bestyreren på barnehjemmet der Oliver bor, og han er ikke en ålreit fyr.

Deilig å være skurk innimellom synes Frank.

-Det er deilig å være slem på scenen, sier Frank, her kan man dra til og være ufyselig og komme unna med det. Da får man kanskje utløp for et par ting også. Sånn kan man jo ikke holde på hjemme.

God energi og flinke barn

Det er seks dager til premieren. Man skulle tro at stemningen ville være litt amper, så nært premieren. Men energien er god i teateret, disse folka har det fint sammen.

-Man blir jo litt småsalig bare av å komme inn i dette teateret, sier Frank og slår ut med hendene, tenk på alt som sitter i disse veggene.

Alle jeg snakker med nevner dette, hvor fantastisk det er å endelig få flyttet øvingene inn i teateret. De elsker teateret sitt. Men det er noe mer også, en varm og fin energi mellom skuespillere, instruktører og teknikere. Dette kommer til syne når regissør Sverre Magnus Heidenberg skal varme opp teatertruppen sin. Alle samles på scenen, produsent og sanginstruktører og alle er med. Det skal danses.

-Kom igjen, roper regissør Sverre Magnus Heidenberg og klapper i hendene.

Det danses alt fra vals til kosakkdans på scenen, til mye latter og ståk.

Det varmes opp før kostymeprøven, regissør Sverre er førstedanser. Regissør nummer to, Sara Stang Møller, er ikke kommet på øving ennå.
Er det fugledansen, Frank?

Liv Renate Elnes Hovengen spiller bestyrerinne på barnehjemmet.

-Ungene er så fokuserte og flinke, forteller hun, i går hadde vi teknisk gjennomgang her i teateret og de er så tålmodige! Jeg føler at vi har begynt å lande litt nå.

Sang og dans skal sitte

Gro Janet Haug Mo står ute i gangen og blåser i et sugerør ned i en flaske med vann.

Hva gjør du?

-Jeg er litt hes, ler hun, og jeg håper dette kan hjelpe!

Gro har instruert koret sammen med Liv Renate, i tillegg til å spille Nancy i stykket. Det er litt av en jobb å øve opp en musikal med trettito barn. Sangen skal sitte. Dansen skal sitte. Og så skal alt sys sammen. Gro synes det er morsomt å jobbe sammen med så mange barn. Alle regnet er de femti stykker på scenen.

-Det er flott med et sånt aldersspenn som vi har her i Juleselskapet, sier hun. Jeg mener at det er sunt og bra at barn får leke med voksne og voksne får leke med barn.

Musikalen Oliver er basert på Charles Dickens’ roman Oliver Twist, og handler om den lille foreldreløse Oliver som vokser opp på barnehjem under fæle forhold. Oliver rømmer fra barnehjemmet og slår seg sammen med tjuvradden Fagin og gjengen hans.

Musikalen Oliver ble satt opp for første gang i London på sekstitallet, men er siden oversatt til norsk og satt opp på mange norske teaterscener.

Ansvarlige for Oliver:

Prosjektleder: Veronica Mittet

Regi: Sverre Magnus Heidenberg

Koreografi: Sara Stang Møller & Sverre Magnus Heidenberg

Produsent & regiassistent: Catharina Heide Amundsen

Kostymer: Merethe Brække

Scenografi: Geir Andersen R

Rekvisitter: Øyvind Høyem

Lysdesign: Joakim “Jokke” Johansen

Lysassistent: Magnar Østby

Lyd: Espen Jamne Van Groningen

Lydassisten: Christoffer M. Andersen

Sminke: Mariette Mellegård

Sufflør: Birgitt Elnes

Ansvarlig pausesalg, foreldrekontakt & koreografiassistent: Lene Larsen

Sanginstruksjon: Gro Janet Haug Mo & Liv Renate Hovengen

Scenearbeidere: Marius Saxer Ebeltoft, Tobias Reitan

Musikalsk ansvarlig & dirigent: Knut Henriksen

Dirigent prøver & premiere: Geir Holm

Fløyter: Elin Merete Fredriksen Klarinetter: Knut Henriksen Baritonsaxofon: Arild Elnes Trompet: Martin Simensen
Horn: Trude Marie Hov Bariton/trombone: Terje Aldar Piano: Espen Waleur Kontrabass: Rodrigo Villagra / Tor Ivar Andreassen Slagverk/perc: Andreas Losiewicz.

Sentrale roller:

Oliver

Jonathan M. Andersen

Dodger

Marinius Thoresen

Fagin

Ketil Ravneng

Nancy

Gro Janet Haug Mo

Bill Sikes

Geir Andersen

Bet

Dina Elise Mo

Herr Buldre

Frank Skovrand og Daniel Sandvik

Fru Skrulle

Liv Renate Hovengen

Herr Brun

Arnfinn Skogtrø

Herr Surbær

Lars Hammer

Fru Surbær

Siv Stang

Dr. Gråhår

Thore Pettersen

Fru Himmelseng & Gamle Sally

Margareth Rød

Billetter får du hos bokhandler Køhn.

Kommentarer

kommentarer