Til salgs: MS Strømsfoss

Etter over 30 år på Haldenkanalen som passasjer- og charterbåt på Haldenkanalen ser det ut til å være slutt for MS Strømsfoss. Selskapet Haldenkanalen Sluseturer skriver på sin nettside at de legger ned driften for passasjerskipet og dermed blir det heller ingen turer sommeren 2017.
Foto: Haldenkanalen Sluseturer

MS Strømsfoss er et kjent syn for alle som bor i Tistedal og Strømsfoss og alle som har fartet rundt på Haldenkanalen. Hvert år har den fraktet tusenvis av passasjerer opp og ned Haldenkanalen og gjennom slusene. De siste årene har det vært betydelig mindre trafikk enn tidligere med rutetrafikk.

Haldenkanalen Sluseturer er selskapet som har driftet MS Strømsfoss.
På sine nettsider har de lagt ut en kort melding:
– På grunn av endring i driftsgrunnlaget for MS Strømsfoss, velger Haldenkanalen Sluseturer å legge ned driften av MS Strømsfoss fra 1. januar 2017.

Jan Tore Skofterud i Haldenkanalen Sluseturer vil ikke si så mye om bakgrunnen for at de vil selge båten, men han er tydelig på at han er lei av at andre aktører og offentlige instanser ikke samarbeider med dem.
– Bakgrunnen for at vi selger båten er at det er for lite samarbeid i forhold til det vi har ønsket oss. Det virker som de andre vi skulle ha samarbeidet med tror at dette er ”big buisness”, forklarer han.
– Jeg gidder ikke å jobbe dugnad lenger når alle andre bare skal ha.

Båten er nå lagt ut for salg på finn.no til 1 950 000 kroner.

– Hver eneste stein blir snudd
Steinar Fundingsrud i Haldenvassdraget Kanalselskap AS, syns det er synd at båten ikke skal gå i trafikk til sommeren. Det er tre båter i kanalen som er godkjent for passasjertrafikk, MS Strømsfoss, DS Turisten og DS Engebret Soot.Det er bare MS Strømsfoss som har gått i kommersiell rutetrafikk.
– Det er viktig å ha rutegående passasjerbåt så konklusjonen vår er at det er veldig synd at de slutter. Det er en betydelig aktivitet i regionen for å finne ut hvordan vi skal håndtere dette, forklarer han.
– Det sees på flere muligheter for om andre kan ta over stafettpinnen. Hver eneste stein blir snudd.

I 2016 var det 93 slusinger i Strømsfoss og i Brekke sluser var det 60 slusinger.

– Båten er en del av identiteten til vassdraget
De siste årene har det også vært en satsing på helheten rundt Haldenkanalen med selskapet Regionalpark Haldenkanalen. Selskapet er et samarbeid mellom Halden, Marker, Aremark, Rømskog og Aurskog-Høland. De markedsfører regionen som en ”skjult skatt” med mange spennende opplevelser, deriblant en tur med MS Strømsfoss gjennom slusene.
Daglig leder i Regionalpark Haldenkanalen, Vidar Østenby, forteller at de jobber med å finne en løsning for at MS Strømsfoss fortsatt skal kunne gå i Haldenkanalen.
– Vi har jobbet med å se på mulighetene for å ha trafikkerte ruter på Haldenkanalen, men har ikke kommet i mål med noen løsninger. Det var et styremøte i går hvor dette ble diskutert, så vi jobber videre, forteller han.

Mange av de som har hørt om Haldenkanalen knytter det til båttrafikk. Det er mange forespørsler på båt, sluser, ruter og muligheter.
– Konseptet som har vært kjørt tyder på at man sitter for lenge og at det tar for lang tid.
Hvis vi klarer å komme i en posisjon vil vi bidra til at rutene kan legges opp på en annen måte enn i dag. Tilbudet må antageligvis tilpasses markedet bedre enn det man har gjort til nå. Båttrafikken er en viktig del av identiteten til Haldenkanalen, sier Østenby.

– Vi ønsker båttrafikk på kanalen
Turistsjef i Halden, Liv Lindskog, syns det er synd hvis det ikke blir noe rutetrafikk på Haldenkanalen og i slusene til sommeren.
– Det er leit når det ikke er kommersiell båttrafikk på Haldenkanalen. Vi håper at noen andre kommer og ser mulighetene, sier hun.

Hun beskrive en tøff konkurranse om å finne de riktige tilbudene til turistene og at tilbudene må tilpasses 2017-nivå med de forventningene som tilreisende har.
– Slusene er nok høydepunktet for de fleste som tar båtturen og da kan det bli for lenge å måtte kjøre noen timer med båt i tillegg. Turene har vært på nesten 4 timer og i tillegg kommer eventuell kjøretid tilbake til Strømsfoss fra Tistedal med buss eller bil. Det blir mange timer, så det er mulig at tilbudet burde vært justert noe for å tiltrekke seg flere passasjerer, sier hun og presiserer at det selvfølgelig er selskapet bak MS Strømsfoss som kjenner sine kunder best.
– De siste årene har det vært kjørt åpne turer for turister og tilreisende to dager i uka, så det har vært mindre enn det var før. Men det har vært et etterspurt tilbud fra mange turister så vi håper det kommer på plass et nytt tilbud.

Lindskog håper det kan satses enda mer på tilgjengelighet, aktiviteter og attraksjoner i og ved Haldenkanalen fremover.
– Er det noen som har ideer til båttrafikk og aktiviteter på vannet så ta gjerne kontakt, oppfordrer Lindskog.

– Trist for Halden
Halden kommune er gjennom sin deltagelse i Halden turist og Regionalpark Haldenkanalen involvert i utviklingen av Haldenkanalen og attraksjoner.
Ordfører Thor Edquist syns det er trist for Halden at MS Strømsfoss ikke skal gå den kommende sommeren.
– Det er trist for Halden og hele Haldenkanalen at det ikke blir organisert trafikk i vassdraget i år. Dette er en avgjørelse et privat firma har tatt og på meg virker den endelig, sier han.
– Det er et stort tap med tanke på å utvikle Haldenkanalen som er turistmål.

Kommentarer

kommentarer