Et Rockerekviem i Kuleknappens ånd

Fredag 30. november blir det urpremiere for det historiske rekviemet Kuleknappen i Brygga kultursal. Kuleknappen er Salmon Smokers’ egenskrevne rockesymfoni om krigerkongen Karls fall på Fredriksten.

Jeg treffer prosjektleder for Kuleknappen, Tom Skjeklesæther, på Bryggerhuset en drøy måned før teppet går opp for rockesymfonien for aller første gang. Tom er som kjent fan av Salmon Smokers, et kvalitetsstempel om noe.

-Vi bruker jo å si at Salmon Smokers er verdens beste backingband gjennom tidene, sier Tom, og det er en joke men det ligger noe alvor bak også. Salmon Smokers er et sjukt bra band. Vi snakker ikke om målbare størrelser, som i sport der en fyr er god fordi han løper fra hit til dit på en viss tid. Men at Salmon Smokers har en egen greie som band er helt sikkert. Noe av plattformen for idéen om å lage Kuleknappen er nettopp at Salmon Smokers skulle skape noe nytt og eget, der man fikk utnytta den musikaliteten som bandet har til noe nytt og ambisiøst.

The Salmon Smokers spilte som kjent på den store Cohen-hyllesten i Spektrum i april 2017, og er backingband på innspillinger for Luke Elliot, Iain Matthews og mange flere.

Hva er det som gjør Salmon Smokers så gode?

-Ja, det kan du spørre om. Alt. Men kjerna i det er at de er helt usedvanlig samspilte, på et helt telepatisk nivå. Og så har vi jo noen eksepsjonelle instrumentalister her selvfølgelig.

The Salmon Smokers er: Finn Tore Tokle, Freddy Holm, Eivind Kløverud og Omar Østli. Nylig ble bandet utvidet med Bebe Risenfors (se bilde lenger ned i saken).

En multimedial dødsmesse

Kuleknappen er altså et historisk rekviem. Men hva innebærer det?

-Det er en søtti minutter lang rockesymfoni, sier Tom, rett og slett en musikalsk dødsmesse til ære for Karl XII. Det blir mørkt, blodig og dystert, det ligger jo i sakens natur når man lager et rekviem for en død konge. Det er glimt av humor her også, men den er ganske svart altså.

Tom kaller Kuleknappen en rockesymfoni, men en reinspikka rockekonsert blir det ikke.

-Det blir en impresjonistisk forestilling som går litt på tvers av sjangrene, med innslag fra både rock og andre sjangre. Salmon Smokers er sinnsykt gode på å improvisere og bevege seg mellom sjangre, og vi skal dra nytte av denne styrken. Men det er klare temaer og melodier, og også noen vokale innslag.

De vokale elementene er det Aasmund Kaldestad og Thomas Eriksen fra Mork som skal stå for. Men Kuleknappen er på ingen måte en musikal. Historielinja er allikevel tydelig gjennom forestillingen, og den linja tydeliggjøres av det som skjer på skjermen bak musikerne på scenen. Det er David Nord som har komponert filmen som skal rulle og gå på storskjermen bak musikerne gjennom forestillingen.

-David Nord har blant annet laga musikkvideoer for Madonna og reklamevideoer for Chevrolet, forteller Tom, han er et verdensnavn innen videokunst. Det visuelle uttrykket er en uhyre viktig del av denne forestillingen, så det var et poeng å hyre inn en som vet hva han gjør. Og det kan du trygt si at David gjør.

I tillegg til Kaldestad og Eriksen skal haldengitarist Simen Følstad Nilsen bidra på deler av forestillingen. Alle tre musikere er plukka fra øverste hylle, sånn Tom ser det. Morten Milde er også hanket inn, han skal være regissør for forestillingen.

Bebe, Omar og Freddy

I forbindelse med Cohen-konserten i fjor ble The Salmon Smokers utvida med ett medlem; nemlig Bebe Risenfors.

-Bebe ble henta inn til Cohenkonserten, og han er en utrolig dyktig musiker. Han har blant annet spilt med Tom Waits, Elvis Costello og Anne Sofie Otter, og har lang fartstid som teaterkomponist. I tillegg har han laga filmmusikk. Bebe elsker å spille med Salmon Smokers, så når vi sier at de er verdens beste backingband så sier han; det er ikke en joke, det er verdens beste band. Og i Bebe har Salmon Smokers fått enda en multiinstrumentalist. Vi tella, og jeg tror vi kom fram til at Bebe og Freddy spiller trettifem instrumenter til sammen.

Bebe Risenfors. Bebe har laget en horn til forestillingen han, en Tuba Mirum, eller som han sier selv: “En vredens trompet“. En Foto: Privat.

Det er Bebe, Omar Østli og Freddy Holm som har skrevet musikken til kuleknappen. Tom er sounding board, men presiserer at han ikke er aktivt deltagende i denne delen av prosessen.

-Jeg legger meg ikke mye borti musikken, jeg er definitivt ikke musiker eller komponist. Jeg stoler så og si blindt på deres evne til å komponere og fremføre musikken.

Kuleknappen

Idéen kom for et snaut år siden. For Skjeklesæther er prosjektet en kombinasjon av to store interesser: Historie og musikk. Dette er interesser han deler med Omar Østli, og sammen ble de enige om å lage musikk av historien om krigerkongens død i 1718. Men til tross for at forestillingen har fått navnet Kuleknappen tviler Tom på sannhetsgestalten i myten om kuleknappen.

-De har jo denne kuleknappen som angivelig skal ha drept Karl XII utstilt i et monter på Halland museum i Varberg, forteller Tom, men det er jo bare tull selvfølgelig. I følge myten skal Nordenstierna, denne soldaten som angivelig plukka opp knappen etter at kongen var skutt, ha tatt med seg knappen og gjemt den frem til han kasta den i et grustak fordi han trodde det hvilte en forbannelse over den. Så dukka den opp igjen i 1924. De har DNA-testa knappen, men det er heller tvilsomme greier spør du meg. Men de har fått mye moro ut av den kuleknappen i Varberg da.

Kuleknappen som angivelig ble Karl XIIs bane er utstilt på Halland museum i Varberg. Foto: Wikipedia.

En ny teori

Omar og Tom har diskutert historie mang en gang, blant annet den gang de var i treningsmodus og regelmessig gikk tur på festningen. De har sin egen teori om hva som skjedde på festningen den skjebnesvangre vinterdagen i 1718.

-Vi tror at drapet på Karl XII var et attentat fra svensk side, forteller Tom, og motivet er jo krystallklart. Hvem hadde sterkere motiv for å kvitte seg med Karl XII enn Fredrik av Hessen? Fredrik satt jo som konge i 31 år etterpå. Og i motsetning til mange andre har vi tenkt at attentatet var et samarbeid mellom Norge og Sverige. Sånn vi ser det er det mye smartere å hyre inn en norsk snikskytter til jobben, sånn at mistanken ikke skulle falle mot svenskene og Fredrik av Hessen.

Teorien om at attentatet var et samarbeid på tvers av grensa har sågar blitt en filmidé hos Omar og Tom. Forhåpentligvis blir idéen satt ut i livet en dag, så vi får se teorien deres utspille seg på kinolerret Norden rundt. Hvis de får med seg de riktige folka har Tom og Omar troa på at det kan bli en realitet.

Et ambisiøst prosjekt

Til tross for at det i dag er fullt fokus på den forestående premieren, ser Tom gjerne at det blir mange oppsetninger av Kuleknappen i fremtiden også.

-Vi har jo ikke satt i gang dette svære prosjektet for å gjøre det bare én gang, sier han, vi har definitivt ambisjoner om å sette det opp senere også. Forhåpentligvis både i Norge og Sverige.

Han er klar på at det er et ambisiøst prosjekt.

-Det er annerledes det her. Det er en ultramoderne tolkning av det som skjedde oppe på festningen for tre hundre år siden. Vi bruker dagens teknologi for å tolke det som skjedde den gangen. Det er ambisiøst selvfølgelig. Men vi mener jo at de som er involvert her er kapable. Og du kan ikke lage bra kunst uten å ta sjanser.

Kuleknappen spilles på Brygga kultursal, på selve dødsdagen til Karl XII: lørdag 30. november klokka 18. Billetter finner du her.

 

 

Kommentarer

kommentarer