Fire nye utstillinger på Østfold kunstsenter

Denne helgen åpner fire nye utstillinger på Østfold kunstsenter. Det er Anders Sletvold Moe, Andrea Scholze, Matilda Karlström og Egil Syversen som stiller ut.

G_R_E_E_N

Grønn er den fargen det menneskelige øye oppfatter flest nyanser av.

Karakteristisk for Anders Sletvold Moes kunstnerskap er et direkte arbeid med problemstillinger knyttet til kunstens romlige omgivelser. Sentralt i hans praksis står et bevisst forhold til de stedsspesifikke rommene han forholder seg til.

I veggmaleriet til utstillingen på Østfold Kunstsenter har arkitekturens premisser blitt endret slik at veggen fysisk lener seg ut i rommet. Veggens vinkel på 100 grader danner videre utgangspunktet for komposisjonene i maleriene og formen til relieffet i utstillingen. Dette betyr at maleriene som er laget på atelieret, tidlig i prosessen er planlagt slik at de skal inngå i en helhet med veggmaleriet som utføres på stedet.

Andrea Scholze(f.1988) fullførte sin Master of Fine Arts ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2016. Hun har røtter i Fredrikstad, men er født og bosatt i Oslo.

Scholze arbeider i første rekke med skulptur og med leire som hovedmedium. Hun utforsker i økende grad andre materialer i samspill med keramikken. I hennes arbeider er eksistens og evolusjon gjengående tema. Grovt modellerte skulpturer med et ekspressivt, ofte dystert, uttrykk har lenge vært kjennetegn for hennes kunstnerskap. Scholze henter inspirasjon fra science fiction-filmers dystopiske tematikk og sjangerens visuelle preg med sin retrofuturistiske estetikk. Fra å jobbe med enkeltobjektersuttrykk og historie har hun de siste årene i økende grad jobbet med iscenesettelse for å presentere en større synlig del av et scenario.

Til utstillingen har hun satt sammen veggarbeider, skulptur og et installasjonsmiljø i form av et drivhus. Felles for skulpturene er at de alle vitner om noe ufullendt.

Matilda Karlström (f. 1990) er mote- og kostymedesigner (MFA Kunsthøgskolen i Oslo 2016), arbeider undersøkende for å utvide det samtidige synet på design og designer-rollen. Hun drives av en søken etter alternativ; hva er et plagg, og når blir et plagg akkurat et plagg? Hva er det om det ikke er et plagg?

Egil Syversen (f.1945) debuterte med to skulpturer på Statens høstutstilling i 1975. Han hadde bakgrunn som kunsthåndverker og formingslærer. Året etter debuten ble han invitert til UKS sin 50 års jubileumsutstilling på Kunstnernes hus. Han ble på vegne av UKS gjeste på Kunstprogrammet Pan i NRK, i den forbindelse. Egils kunst-utrykk vakte stor oppmerksomhet i riksmediene. Han ble derfor invitert til en rekke gallerier rundt om i Norge. Fra Tromsø i nord til Halden i syd. Her nevnes Kunstnerforbundet, Galleri F15 og Galleri 12B i Fredrikstad.

Egil og kona, Tonje har bygget opp et privat kultursenter på Byens Marker, utenfor Gamlebyen i Fredrikstad. Her har Galleri Knollen eksistert i 10 år. Her har Egil også sitt atelier. Arbeidet har bestått i kunstproduksjon, seminarvirksomhet og rådgivning. Galleri Knollen ligger tett innpå et fuglereservat. Derfor har denne utstillingen sterkt fokus på fugler. I flere av arbeidene snakker fuglene. De kommenterer både egne tanker og handlinger, men går også inn i menneskenes roller, slik tegneserier gjør. Humor og filosofiske spørsmål står sentral. Derfor tittelen: Livet i et fugleperspektiv.

Tekst og foto: Østfold kunstsenter.

Kommentarer

kommentarer