Gitarmonument og parkeringsplasser

Tirsdagens folkemøte på Bryggerhuset samlet i overkant av hundre haldensere. I løpet av møtet ble både gitarmonument, kulturkvartalet, Torget, gågata, planprosesser, kulturplanen og parkering diskutert.

Espen Holtan åpnet møtet på vegne av AdHoc-gruppen som har jobbet med forslaget til gitarmonument. Opprinnelig var ideen å ha den i rundkjøringen i Marcus Thranesgate, men nå er forslaget på mopedparkeringen på Torget.
– Vi har ønsket at monumentet skulle være godt kunstnerisk arbeid og noe vi alle kan være stolte av, innledet Holtan og viste til samarbeidet med skulptør Nico Widerberg. Monumentet som de foreslår er formet som   ”halv gitar” og den er liggende. Målene på den blir ca. 4 meter lang og 1,8 meter høy, og de ønsker å bruke Iddefjordsgranitt.
– Vi presser grensene for hva vi kan få til med en ”slik blokk”, men den kan bli et landemerke i Halden, fortalte Widerberg. Han forklarte at monumentet både har en kvinneform, en bølgeform og en gitarform.
– Jeg er opptatt av at den må bli en del av et landskap, den kan være med på å skape et rom på Torget.

12776678_10153900531651031_1505587414_o
Espen Holtan

Etter presentasjonen var ordet fritt i salen, og hovedsakelig var folk fornøyde med hvordan monumentet ser ut. Uenigheten og diskusjonen dreide seg i stor grad om plassering.
– Vi har flere mulige plasseringer i Halden, sa Espen Sørås, konsulent i Halden kommune, og pekte på Kulturkvartalet, utenfor Rockehuset og Strandparken. Inger Olsen fra Venstre snakket også om at den ville passe bedre utenfor Kulturskolen.
– Den hadde passet perfekt på brygga, bak ankeret mellom restaurantene, sa Siv Stang og henviste til den flotte innseilingen Halden innbyr til.
Hans Kristian Meyer ønsket at gruppa skulle se på mulighetene for en plassering i rundkjøringen ved avkjøringa til E6, mens Atle Arnesen ønsket at den skulle stå i tilknytning til jernbane og kollektivtransport.

12810315_10153900531796031_446637570_o
Joakim Karlsen

Møteleder Jon-Morten Melhus avrundet debatten rundt gitarmonumentet, og tok forsamlingen videre med på debatten om utviklingen av Torget.
– Når det gjelder Torget så er det selvfølgelig en del av overordnede planer som kulturplanen og den kommende sentrumsplanen, men vi trenger en mer detaljert plan på hvordan Torget kan organiseres og brukes, sa Joakim Karlsen, leder i Hovedutvalg for Samfunnsutvikling og Kultur.
Det nyetablerte Yolo Tegnestudio på Torget var en av arrangørene av møtet, og Gjermund Wibe deltok aktivt i debatten.
– Jeg har drømt om å få komme tilbake til Halden og etablere arkitektkontor, og nå er vi i gang på Torget. Debatten om utviklingen av Torget dreier seg for mye om bil eller ikke bil. Vi bør legge til rette for at folk kan bruke Torget til utendørs aktiviteter hele året, sa han og oppfordret folk til å engasjere seg og bli med i kreative prosesser. Han pekte også på at han ikke tror det er noen sammenheng mellom at det ikke er parkeringsplasser tilgjengelig  ”rett utenfor døren” og næringsvirksomhet.
– Vi må huske at gågata levde fint i mange år etter at bilene forsvant. Det var når Tista Senter åpnet at det begynte å skje ting i gågata som gjør at den er som i dag.
Flere av de næringsdrivende rundt Torget var tilstede på møtet.
– Jeg har vært provosert av holdningen i forkant av møtet om at Torget skal bli bilfritt, men nå er jeg glad for at det virker som om det ikke er helt svart/hvitt her, sa Jan Andersen som driver Maggie.
– Husk at vi konkurrerer med mange forskjellige, som blant annet senterne her i byen, Nordby, Tunejordet og internett. Vi trenger å være lett tilgjengelig for kundene. Jeg likte forslaget fra Kynningsrud, der det er plass til begge deler på Torget.

12789829_10153900531826031_1969154293_o
Gjermund Wibe

Arkitekt Erik Vitanza har vært synlig i bybildet tidligere når det kommer til diskusjoner om byplanlegging og utvikling. Han hadde flere konkrete innspill til møtet.
– Det er lettere å mene noe om Torget hvis det blir presentert noen forslag og tegninger, slik som Kynningsrud har gjort. Dessuten er det viktig at aktørene rundt Torget får være med i prosessen. Gi dem fete tusjer i hånda, og la dem være med å tegne.
Espen Holtan var en av de som satt i gang diskusjonen om bilfritt torg de siste dagene etter oppslag i Halden Arbeiderblad.
– Jeg mener egentlig ikke så mye om biler eller ikke biler på Torget eller hvordan det skal se ut. Men jeg er ikke glad i å ha med meg barna mine til Torget slik det er i dag, det er biler overalt, sa han og viste særlig på kryssene på hver sin side av Tollboden og veien over til brygga.
Arve Sigmundstad fra Arbeiderpartiet var også glad for at diskusjonen om parkering ikke lenger bare dreier seg om biler eller ikke biler.
– Sydsiden har en fantastisk utvikling, men kommunen har kanskje glemt bort Torget litt. På tide at vi pusser og pynter opp, og også gjør Torget mer trafikksikkert for barn.

Både Espen Sørås fra Halden kommune og Geir Helge Sandsmark fra Venstre tok til orde for at Torget kan brukes til mye, og det bør ikke være noen stor prosess å få til.
– Det er rom for både arrangementer og mer uteservering, sa Sandsmark.
– Det bør ikke være noe problem at flere av serveringsstedene har uteservering til sommeren. Det medfører heller ingen stor kostnad for kommunen, sa Sørås.

Spørsmålet som fortsatt henger i luften er hva som skjer nå. Ordet prosess ble nevnt i en rekke sammenhenger i kveld, men ikke noe mer konkret enn det.

 

Kommentarer

kommentarer