Gleder seg til påskebarokk i hjembyen

Torsdag 10. mars spiller Det Norske Blåseensemble Johann Sebastian Bachs påskeoratorium i Immanuels kirke. Roger Morland spiller kontrabass i orkesteret og gleder seg til å presentere en unik konsertopplevelse i Halden.

Roger Morland kommer opprinnelig fra Hildre på Sunnmøre, et kort stykke nord for Ålesund, men har de siste tolv årene bodd i Halden. Sunnmøringen er fornøyd med tilværelsen i festningsbyen.
– Jeg trives veldig godt i Halden. Det er et fint sted å bo for familien. Byen har også et bredt og rikt kulturliv. I tillegg er er det mange dyktige musikere som bor her, sier Roger Morland til dnbe.no.
Morland har drevet med musikk siden han var ni år. Den musikalske karrieren startet med et par år i det lokale korpset, før faren lærte ham å spille gitar. Etter hvert gjorde Morland skiftet til elbass og begynte å spille både i kor og forskjellige band.
Oppveksten dreide seg mest om pop-rock og jazz, men da Morland begynte på musikklinjen på videregående skole begynte han å fordype seg i klassisk musikk.
Morland har sin utdannelse fra musikkinstituttet Baratt Due i Oslo. I dag jobber han som kontrabassist i Det Norske Blåseensemble. Det trives han svært godt med.
– Det er veldig spennende, gøy og inspirerende. Samtidig som det er slitsomt og utfordrende. Det er stadig masse spennende som skjer, men det er høyt tempo med nye produksjoner hele tiden. Men det synes jeg bare er gøy, sier Morland.

RogerMorland

Lover en unik konsertopplevelse
Johann Sebastian Bachs påskeoratorium forteller historien om Jesu oppstandelse, og hadde sin urfremføring i Leipzig 1. påskedag 1725.
Selv om originale arrangementet inkluderer blåsere er verket primært skrevet for strykeinstrumenter. Morland tror Det Norske Blåseensembles nye versjon vil by på en unik konsertopplevelse.
– Det er et kjent verk som mange har hørt før og som er veldig populært, men denne gang får publikum høre det i en ny versjon med litt andre kvaliteter i musikken enn de kanskje er vant til, forteller han.
– Det er vår egen trompetist, Stian Aareskjold, som har skrevet dette arrangementet, og han kjenner oss veldig godt. Jeg synes han har funnet en veldig bra måte å løse arrangementet på, det fungerer veldig bra med den besetningen vi har, sier Morland.
Kontrabassisten forteller at ensemblet bruker mye tid på å studere og spesialisere seg på hvordan de får det rette uttrykket i den gamle barokkmusikken. Orkesteret bruker også tidsriktige instrumenter for å få finne den rette klangen.
– De fleste av oss spiller på gamle, tidsriktige instrumenter eller kopier av disse. Jeg spiller på en bass med tarmstrenger og har knytt tarmbånd på bassen som de gjorde på den tiden, for å utforske hva slags klang denne musikken egentlig hadde på tiden den ble skrevet, forklarer sunnmøringen.

Har med seg internasjonale stjerner
Det Norske Blåseensemble har med seg de verdenskjente solistene Kate Semmens, Diana Moore, Daniel Auchincloss og Sam Evens under årets påskekonserter.
På scenen står også dirigenten Steven Devine, en gammel kjenning for ensemblet som Morland stortrives å jobbe sammen med.
– Vi har spilt med mange forskjellige dirigenter og spesialister innen barokkmusikk, men vi føler at Devine forener det beste fra to verdener. Ofte har vi en veldig akademisk og kunnskapsrik dirigent som tilfører masse spesialkunnskap om barokkmusikk, men som mangler energi og utstråling. Eller så har du en dirigent med masse energi og inspirasjon, men ikke klarer å formidle kunnskapen om musikken og fremføringspraksisen, sier Morland.
– I Steven Devine har vi en dirigent som klarer å tilføre begge deler samtidig som han er sterkt til stede. Devine er dyktig til å lære bort spillestil og hva som skal til for å få denne musikken til å leve og låte fint. Samtidig har han en smittende spilleglede og energi, og han får oss til å låte energiske og engasjerte. Devine er et kupp både for Halden og til Det Norske Blåseensemble, mener kontrabassisten.

Beundrer Bach
Morland forteller at han har et svært godt forhold til Johann Sebastian Bach.
– Jeg har alltid vært en stor beundrer av hans musikk. Fra det virkelig vakre og melodiøse til det mer komplekse. Jeg som spiller en del jazz ser også mange paralleller og likhetstrekk mellom Bach og jazzmusikken. Bach har alt, fra det fine og melodiske til det store og grandiose til det kompliserte og finurlige, sier han.
Sunnmøringen gleder seg stort til å urfremføringen av Det Norske Blåseensembles påskeoratorium.
– Jeg har allerede begynt å øve. Å spille på en barokkbass er veldig annerledes og mer krevende å få til enn mitt hovedinstrument, kontrabassen. Det er på mange måter et instrument det er vanskeligere å få til å klinge fint, men når man får det til gir det veldig fine kvaliteter til musikken, forteller Morland.

Dette er ikke første gang Det Norske Blåseensemble tilpasser tradisjonsrike verk til sin besetning, og Morland tror orkesterets versjon av påskeoratoriet også vil bli en suksess.
– Vi gjort en del tilpasninger av arrangementer fra barokkmusikken tidligere, som jeg vet har blitt veldig fint. Jeg tror at dette blir like bra som vår versjon av Händels “Messias”, som vi ble invitert til London for å spille sammen med BBC Singers, sier han.

Billetter kan kjøpes her.

Artikkelen er betalt av Det Norske Blåseensemble.

Kommentarer

kommentarer