– Har lært masse jeg ikke visste fra før

-Vi har fått vite hva de ulike firmaene driver med, og et innblikk i hvilke jobbmuligheter vi har etter endt utdannelse. Det var veldig interessant for meg, forteller Mathias René Juelsen-Jacobsen til venstre på bildet (15). Foto: Mari Kristine Buckholm.

Torsdag arrangerte Høgskolen i Østfold, i samarbeid med Smart Innovation Norway, eSmart Systems, Nordic Media Lab og IFE, Åpen Dag for førsteklassingene ved Halden videregående skoles nye IT-linje «Digital design og teknologi».

Initiativet kom i forbindelse med Forskningsdagene 2018, som i år har tema «oppvekst». De 22 tenåringene som torsdag gjestet IFE, Remmen Kunnskapspark og Høgskolen i Østfold fikk først og fremst et innblikk i hvilken rolle ny, digital teknologi kommer til å spille i framtidens smarte samfunn.

– Veldig interessant

– Vi har lært masse småting jeg ikke visste fra før, for eksempel om dronene til eSmart Systems som brukes til automatisk vedlikehold av strømmaster. Vi har fått vite hva de ulike firmaene driver med, og et innblikk i hvilke jobbmuligheter vi har etter endt utdannelse. Det var veldig interessant for meg, forteller Mathias René Juelsen-Jacobsen (15).

Som røper at han valgte å gå «Digital design og teknologi» ved Halden videregående skole fordi han vil bli ingeniør og er glad i IT, data og teknologi.

– Jeg syns det er bra at selskapene arrangerer dette for oss, for nå får vi sett hva som kommer etter skolen og hva det er mulig å bruke utdannelsen til, legger Juelsen-Jacobsen (til venstre på bildet over) til.

Vil jobbe på Kunnskapsparken

Dagen startet hos Institutt for energiteknikk (IFE), hvor elevene ble presentert for siste skrik i deres forskningsarbeid, deriblant virtuell og utvidet virkelighet.

Deretter bare turen til Remmen Kunnskapspark og Simulatorsenteret for tre kjappe introduksjoner til Smart Innovation Norway, Nordic Media Lab og eSmart Systems. Etter dette, ble elevene delt i grupper og tatt med rundt på poster hos de samme selskapene. På programmet stod blant annet Kahoot-quiz, testing av VR-briller og utforsking av droner utstyrt kunstig intelligens.

Av de 22 elevene ved Halden videregående skoles splitter nye IT-linje, er Bawen Baha den eneste jenta. Foto: Mari Kristine Buckholm.

– Først og fremst visste jeg ikke hva Remmen Kunnskapspark-bygningen var, og nå vet jeg det. Det virket veldig spennende, og jeg kunne gjerne tenke meg å jobbe der i fremtiden, kommenterer Bawen Baha (15).

– Mer realistisk enn skolen

Av de 22 elevene ved Halden videregående skoles splitter nye IT-linje, er Bawen den eneste jenta.

– Det var litt sjokk at jeg var den eneste, jeg hadde ikke trodd at det var sånn. Men det går bra! Jeg begynte på IT-linja fordi det var nytt og spennende, og den er fremtidsrettet, påpeker Baha og smiler.

Hun er glad for at elevene får muligheten til å besøke et knippe IT- og forskningsbedrifter i Halden som del av undervisningen.

– Det blir litt mer realistisk enn å sitte på skolebenken, for det er jo dette som kommer etterpå. Det var veldig fint, sier hun.

Kobler teori og praksis

Elevenes lærer Svein-Tore Narvestad var med hele dagen. Han er ikke i tvil om at besøket og aktivitetene er nyttig for elevene.

Lærer ved Porsnes Svein-Tore Narvestad. Foto: Mari Kristine Buckholm

– Jeg syns initiativet fra Smart Innovation Norway, Nordic Media Lab, eSmart Systems, Høgskolen i Østfold og IFE var veldig spennende, og sa selvfølgelig «ja» til det. Nå får elevene sett hva teknologi brukes til ute i det virkelige livet. De får se sammenhengen mellom det de lærer av teori og hvordan det blir brukt ute, kommenterer Narvestad.

For Arild Edvin Andreassen (16) var det spesielt gøy å teste VR-brillene som Nordic Media Lab bruker når de lager film og simuleringer ved hjelp av en spillmotor.

– Jeg syns det var veldig interessant å se hvordan de gutta bruker VR i arbeidet sitt, bemerker han (til venstre på bildet). Foto: Bård Halvorsen/HiØ.

Og legger til:

– Det var veldig gøy at vi fikk komme på besøk. Jeg er glad i koding og data, og det var fint å se hvordan det faktisk er å jobbe med dette.

– Trenger unge, nysgjerrige mennesker

Dagen ble avsluttet hos Høgskolen i Østfolds IT-avdeling og deres Makerspace, som er IT-studentenes «lekegrind». Her fikk elevene utforsket kreativiteten sin og bygget diverse dingser, i tillegg fikk de prøve seg i robotlaben.

Elevene i sving på robotlaben. Foto: Bård Halvorsen

– Avdeling for informasjonsteknologi ved Høgskolen i Østfold er stolte av å kunne vise frem våre undervisnings- og forskningsaktiviteter for elevene fra Halden videregående skole.

– At vi samtidig viser det gode samarbeidet vi har med IFE og Smart Innovation Norway er viktig for hele Halden-miljøet. Vi har en lang historie sammen, og setter i fellesskap Halden tydelig på kartet som Norges IT-by, sier Harald Holone, dekan ved avdeling for informasjonsteknologi hos Høgskolen i Østfold.

– Store deler av samfunnet rundt oss blir digitalisert i økende grad. Vi trenger derfor unge, nysgjerrige og kreative mennesker som kan være med å ta ansvar for en fornuftig innføring av teknologi i årene som kommer, avslutter han.

Dekan ved Avdeling for informasjonsteknologi, Harald Holone, Høgskolen i Østfold. Foto: Nina Fredheim.

Tekst: Høgskolen i Østfold.

Skal bygge bro mellom næringslivet og skolen

Else-Marie Andersen Guldahl og Signe Cathrine Johansen fra Kunnskap i sentrum er med hele dagen. De er fasilitatorer  for dagen, og har stått for den praktiske organiseringen i prosjektet.

-Vi har tatt oss av rammene for prosjektet, forteller Else-Marie, rollen vår er å være navet i sånne prosjekter som dette. Vi skal jo være en bro mellom skole og næringslivet. Vi vil vise næringslivet hva elevene og studentene kan, og skape en arena for næringslivet der de kan si: denne kompetansen trenger vi i fremtiden. Næringslivet bør jo være med å forme studier ettersom hva slags kompetanse de trenger fremover. De elevene vi har med i dag er jo fra en ny IT-linje, den er helt unik sånn sett.

Signe Cathrine Johansen og Else-Marie Andersen Guldahl fra Kunnskap i sentrum.

-Her har det jo vært et samarbeid mellom næringsliv og skole, legger Signe til.

 

 

Kommentarer

kommentarer