Nært på Bellman og Mozart

Mandag kveld var det duket for et stemningsfylt og vakkert møte mellom Mozart og Bellman på Vannvogna.

Kammerfest i Østfold er godt i gang med sin festivaluke, og haldenkonsert nummer to ble arrangert på Vannvogna i gågata mandag kveld. Hit kom Østfold Serenadeensemble og operasanger Trond Gudevold med forestillingen I nöd och lust, et musikalsk møte mellom de samtidige storhetene Mozart og Bellman.

Bellmann møter Mozart

Jeg finner meg en plass på første rad. Hele poenget med kammerfestfestivalen er jo dette med å oppleve klassisk musikk på nært hold, at det ikke skal være så stor avstand mellom publikummer og musiker. “Man skal nærmest høre musikernes hjerte banke”, sa kammerfestsjef Knut Henriksen til meg før festivalen startet, og nettopp dette hadde jeg planer om. Å være så nær at jeg hørte hjertene banke.

Knut er naturligvis selv på plass på Vannvogna mandag kveld, og ønsker velkommen til kveldens konsert.

Knut ønsker velkommen til I nöd och lust på Vannvogna.

Østfold Serenadeensemble inntar dermed scenen. Trond Gudevold tar ordet, og herfra og ut er det ren nytelse. Bellman og Mozart blir kort presentert, mens pianist Mats-André Soli veksler vakkert mellom Mozart og Bellman i bakgrunnen. Rammen for kvelden er Mozarts Don Giovanni og Bellmans epistler.

Østfold Serenadeensemble med operasanger Trond Gudevold i front.

-Det er mange likheter mellom Mozart og Bellman, som vi liker å forske litt på, forteller Trond, men selvfølgelig en god del forskjeller også. Bellman skrev for de små i samfunnet, for de på kroa, og for dem som lå i rennesteinen. Mozart måtte skrive for å tjene penger. Økonomisk sto det ikke spesielt bra til med noen av dem. Men midt oppe i dette oppe i dette oppstår fantastisk musikk, og fantastiske dramaer.

Et ensemble å glede seg over

Det var en glede å stifte bekjentskap med det relativt ferske blåsensemblet Østfold Serenadeensemble. De spiller Bellman og Mozart så hårene reiser seg på armene. Det blir nesten litt absurd å sitte inne på Vannvogna og få en musikkopplevelse av et slikt kaliber, og samtidig se folk gå helt hverdagslig forbi i gågata utenfor, i treningstøy og med barnevogner. Vet de ikke at det skapes magi her inne?

Østfold Serenadeensemble skaper magi på Vannvogna en helt vanlig mandagskveld.

Bellman og Mozart trives utmerket i hverandres selskap, sånn musikalsk sett. Og i dette selskapet glir Trond Gudevold inn som hånd i hanske. Trond kåserer vittig mellom numrene, og synger med sann og gripende innlevelse. Om det er Bellmans Fjäriln vingad syns på Haga, eller Mozarts Don Giovanni så synger Trond så det kiler nedover ryggraden.

Et nært møte med musikken

Hurra for konseptet kammerfestival! Etter to intimkonserter under Kammerfestivalens banner stiller jeg meg nå i aller høyeste grad bak konseptet. Det å sitte så tett på musikerne gir en interaksjon mellom musikere og publikum som man sjelden opplever. Trond Gudevold er helt enig.

-Når man er så nært på publikum kan man invitere dem inn for å være med og skape stemningen, sier han, det er løsere i snippen. Det skal to til for å danse tango, vi er jo avhengige av at det er en respons fra publikum når vi opptrer. Jeg går nært på folk underveis i konserten, og drar publikum med. Jeg skal ikke være påtrengende, men jeg liker å utfordre folk også, som for å si; bli med på leken!

Trond Gudevold viste oss at det går an å skape magi med klassisk musikk uten at det må være så innmari høytidelig.
Trond synger Deh, Vieni alla Finestra, fra Mozarts Don Giovanni, akkompagnert av Jørgen Fasting (først og fremst oboist) på mandolin.

Kammerfest i Østfold har som mål å nå ut med klassisk musikk til de brede folkelag, og få folk til å forstå at klassisk musikk ikke alltid trenger å være så høytidelig.

-Noe av poenget med kammerfestivalen er at det skal være lav terskel for å komme på konsertene, sier Trond, folk skal føle seg vel. Og så skal vi by på det beste vi har.

Kammerfest i Østfold varer uka ut, se programmet for festivalen her.

 

Kommentarer

kommentarer