– Sammen er vi sterke

Mens noen reiselivsbedrifter nærmest ligger i vinterdvale og venter på plussgrader er andre i full sving med å planlegge vår- og sommermånedene. Leder i Halden turist, Liv Lindskog, har forventninger til samarbeidet med resten av Østfold.
Foto toppbilde: Anita Warberg, Fredriksten Artillerie Compagnie.

Lindskog gleder seg til å sette Halden og Østfold på kartet i enda større grad i 2016 enn tidligere.
– Vi har et prosjekt i Visit Østfold der vi har skrevet kontrakt med Norwegian Covention Bureau. Rent praktisk betyr det at vi i prosjektet skal samarbeide med arrangører som trekker tilreisende fra utenfor Østfold, gjerne internasjonalt. Det er også de som har utviklet arrangementskalkulatoren det har vært snakk om i forbindelse med Allsang på Grensen, forteller Lindskog.
Med dette samarbeidet kommer de tett på arrangører i blant annet Oslo, Bergen og Lillehammer.
– Vi håper det vil gi oss inspirasjon og innsikt til å løfte arrangementer i Østfold enda noen hakk.

Det er ingen tvil om at Halden har befestet sin posisjon som turistby på sommeren.
I Østfold var det omtrent 65 % utnyttelse av hotellkapasiteten i juli i 2014, i Halden var det 75%.
– I tillegg kommer camping og kanskje en av de viktigste overnattingsformene; hjemme hos slekt og venner. Vi oppfordrer selvfølgelig alle haldensere til å invitere folk hjem til seg på sommeren, mange nordmenn drar gjerne på norgesferie, sier Lindskog.
Hun forteller at mange turister ønsker aktive feriedager i Halden, så de har fokus på utvikling av kano- og sykkelutleie.
– Hvis det er noen i Halden som vil bidra med utleie av slike ting så ta gjerne kontakt. Vi har blant annet Villa Kornsjø  som gjør dette, og det har fungert godt.


IMG_5764-1024x683-720x405
Tons of Rock er et arrangement som trekker deltagere fra hele Norge og internasjonalt. 

På Fredriksten festning er festningsforvalter Morten Kjølbo og Magne Rannestad i Fredriksten festnings venner spent på 2016-sesongen.
– Vi ønsker naturlig nok at alle turister i festningen får gode opplevelser med historisk formidling av festningen og byens historie. Det blir spennende med  ”Slaget om Borgerskansen” 11.juni og ”Den hvite dame” i august, forteller de.
Det er ingen tvil om at Fredriksten stadig tar nye steg som arrangementsarena og de har fokus på videre utvikling og infrastruktur.
– Sammen med aktørene i festningen jobber vi for at festningen skal besøkes av mange, helst også nye grupper. Vi ønsker at de blir her lenger og selvfølgelig bruker penger hos de næringsdrivende. I tillegg kommer vi til å fortsette å ha fokus på vedlikehold, avslutter de.

946744_476272349107873_1140745746_n.png
Winnie Gjerdalen
Foto: Havenstrøm Foto

Winnie Gjerdalen driver en av byens hoteller, Best Western Plus Grand Hotel, ved jernbanestasjonen. Hun tok over hotellet for noen år siden og har sett en positiv utvikling. Hotellkjeden Best Western satser frist i 2016 med mye tettere samarbeid med Sverige og et nytt frokostkonsept med den kjente tv-kokken Tina Nordström.
Likevel er det knyttet stor spenning til 2016 siden de har mange kunder som er knyttet til oljesektoren.
– Vi merker at det er problemer i oljesektoren, mange av våre kunder leverer til eller jobber i bransjer i og rundt den. Heldigvis har vi kunder i andre sektorer også, som gjør det bra og bruker oss mye.

Gjerdalen er innflytter til Halden, men har gjort seg bemerket som en Halden-ambassadør som snakker mye om byen og alt som skjer her.
– Det er utrolig viktig med all aktivitet som er i denne byen. Fantastisk med Allsang, og Tons of Rock skulle jeg gjerne hatt en gang om vinteren også. De dagene er allerede fulle hos oss, forteller hun.
Hun trekker også frem samarbeidet mellom hotellene i Halden som godt.
– Sammen er vi sterke. Vi er konkurrenter, men samtidig samarbeidspartnere. Så min tanke for tiden er at ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid. Så får vi se hvordan 2016 blir, som alle vet er det vanskelig å spå.

Kommentarer

kommentarer