Sanne + Melissa = Sant

Idéen kom på de kjedelige veiene i indre Østfold. Men sluttproduktet er langt fra kjedelig. Sanne Kvitnes pluss Melissa Horn er lik sant.

Det er den dysfunksjonelle kjærligheten som sitter i forsetet i Sanne Kvitnes’ forestilling Si at du behøver meg. Mustikkteateret hadde premiere på Black Box i høst, men nå var forestillingen moden for kultursalen. En fullsatt sådan.

Og den vanskelige kjærligheten får jammen boltre seg og leve fritt på scenen i kultursalen fredag kveld. Sangforestillingen er basert ene og alene på den svenske visesangeren Melissa Horns låter. Det er søtt, bittert og bittersøtt. Det hele starter med at  Hun (Sanne Kvitnes) og Han (Martin Hovland) treffes og gjenopptar en tidligere skakkjørt relasjon. Det ser ut til å være lyse utsikter for kjærligheten.

Hun og Han lar forelskelsen atter en gang blomstre, på en rulleskøyte-date.

Men når man minst aner det treffer livets komplikasjoner en midt i fleisen. Fortiden innhenter Han, og det molnar till sej på himmelen.

Det er et effektivt narrativt grep å la Melissa Horns sanger alene drive handlingen fremover. De såre, eksplisitte og følelsesladede tekstene til Horn er den perfekte rammen for en historielinje rundt to som elsker. Visuelt sett er forestillingen svært vakker. Den sparsomme scenografien og den enkle lyssettingen bidrar til å understreke at det er tekstene til Horn som er drivkraften i forestillingen, som publikummer får man rom til å virkelig lytte til låtene. Små, enkle grep med lydspor og kulisser forteller om tiden som går og årstider som skifter.

En av de få kulissene som har fått innpass på scenen er Christina Brynildsens blomstervogn.

Det er Sanne hele veien dette. Sanne har idéen, Sanne er produsent, Sanne har regien, Sanne har arrangert kor-refrengene og Sanne har besatt rollene. Det siste ikke minst, for et stykke som dette hadde jo ikke vært verdt noen ting hvis vokalprestasjonene vaklet. Det gjør de ikke. Samtlige sangere synger vakkert, uanstrengt og stilsikkert. Med en akkurat passe dæsj skuespilleri attåt. Det er melankolsk og intimt.

Sanne Kvitnes var litt engstelig for at ensemblet ikke skulle klare å få til nettopp denne intime stemningen i kultursalen som på Black Box.

-Det funka fint her også, sier Sanne etter forestillingen, men det visste vi jo ikke før vi hadde prøvd!

Hvordan får dere til denne intime stemningen på en så stor scene?

-Vi er vel emosjonelle vrak alle sammen, ler Sanne, og man må nok være en type med emosjonene litt utenpå hvis man skal spille i denne forestillingen. Du må ha følelsene lett tilgjengelig.

Sanne er veldig fornøyd med sangerne hun plukket til Si at du behøver meg. Hun traff blink ved første uttak.

-De er utrolig flinke alle sammen, og så er de de sinnsykt hyggelige folk også. Og det er så viktig når man skal jobbe så tett sammen. Det er litt flaks at vi funker så bra sammen, for ingen av disse folka kjente hverandre fra før. Ofte blir det sånn på små steder at det oppstår grupperinger som alltid spiller sammen, og jeg hadde lyst til å velge folk fra litt forskjellige steder til dette. Jeg lette etter forskjellige typer også. Når man skal lage en så følelsesladet forestilling som dette så må vi som synger ha litt forskjellige emosjoner og reaksjonsmønster. Hvis folka på scenen er altfor like så klarer ikke publikum å relatere til oss, det vil bli platt.

Sanne har med seg flinke folk i Si at du behøver meg. Sigurd Spørck Thoresen, Kornelia Sletten Haugen og  Julia Küster står rundt Sanne her.

Når hun berømmes for forestillingen er Sanne kjapp med å gi æren for suksessen til Melissa Horn, og hennes tekster.

Men det er jo ikke bare å stille seg opp på en scene og synge, det er jo noe i den jobben du har gjort også?

-Joda, men tekstene til Melissa Horn er så gode at de gjør jobben ganske enkel. De er ikke så abstrakte. De er ganske konkrete, historiefortellende tekster.

Sanne takker lydmann, lysmann, Bjørn Halstensens orkester, Martin Gundersen og kultursalen og alle som har bidratt til forestillingen.

 

Si at du behøver meg spilles en gang i kveld også, klokka sju. Billetter finner du her.

 

Kommentarer

kommentarer