Uber tester førerløse biler

Det siste året har det vært mye snakk om transporttjenesten Uber. Noen kaller det pirattaxivirksomhet, andre beskriver det som en del av den nye delingsøkonomien. Det som er helt sikkert er at de utfordrer den tradisjonelle taxinæringen.

Uber beskriver seg selv som en privatsjåførtjeneste, og er ikke registrert som en taxisentral. Dermed unngår de de samme kravene som taxisentraler har med godkjenninger, innrapporteringer, reguleringer og økonomiske betingelser.

Det finnes to typer Uber. UberBlack er en transporttjeneste som går under limousin-lovgivningen, og dermed regnes som lovlig.
UberPop er tjenesten som ligner på tradisjonell taxitransport, og som regnes som ulovlig av Samferdselsdepartementet.

Denne forskjellen i konkurransevilkår har vært selve kjernen i striden om hvorvidt Uber er lovlig. Men nå har Uber lansert en ny måte å drive fremtidens privatsjåførtjeneste på.
19.mai la de ut en oppdatering om selvkjørende testbil.
Hvis, eller når, dette blir en realitet i Norge, vil diskusjonen om sammenligningen mellom Uber og taxinæringen ta en ny vending.

Daglig leder i Halden taxi, Bent Skogli, er ikke overrasket over oppdateringen fra Uber.
– Utviklingen går fort, og jeg tror helt sikkert vi får se noe som dette i fremtiden. Men våre taxisjåfører er mye mer enn en sjåfør. Mange passasjerer trenger hjelp med å komme inn og ut av bilen, hjelp inn til lege eller hjelp med bagasje. Det er nettopp derfor mange av dem velger taxi, sier Skogli.

Det er pr i dag ingen Uber-sjåfører i Halden.

Kommentarer

kommentarer